دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تأثیر دستگاههای خودپرداز بر اندازه کارایی هزینه بانکهای ملت

قسمتی از متن پایان نامه :

) طریقه رشد دستگاه های خودپرداز در جهان

تعداد دستگاه های خودپرداز نصب شده در سراسر جهان از 640 هزار دستگاه در سال 1996 به حدود 56/1 میلیون دستگاه در سال 2006 افزایش یافته می باشد و به گونه میانگین نرخ رشد سالانه حدود 9 درصد دارد. انتظار می رود در آینده تعداد خودپرداز های نصب شده با نرخ کمتر، سالانه حدود  4 درصد رشد پیدا کند و طبق برآورد در سال 2017 به 4/2 میلیون دستگاه برسد. پیش روی رشد تمایلات بهره گیری از خودپرداز کاهش یافته می باشد و انتظار می رود که در حدود 2 درصد در سال باقی بماند. تعداد میانگین تراکنش ها به ازای هر دستگاه در حال کاهش می باشد در نتیجه عرضه کنندگان خودپرداز با رقابت شدید و نیز با هزینه های روزافزونی برای شبکه های خودپرداز مواجه هستند. به مقصود تجزیه و تحلیل کاربرد خودپرداز در سراسر جهان موسسات مالی، معمولا جهان را به هفت منطقه از نظر آهنگ نفوذ، آمار کاربرد و ویژگی های بکار برده شده تقسیم می کنند: چهار منطقه (آمریکا، کانادا، اروپا و ژاپن) دارای تعداد زیادی خودپرداز به ازای هر یک میلیون نفر هستند اما نرخ های رشد در حال کند شدن می باشد.

علیرغم تعداد زیاد خودپردازها تقاضای بیشتری برای دستگاه در ناحیه آسیا، اقیانوسیه و آمریکای لاتین هست. این دستگاه ها هنوز بایستی در خاور نزدیک و آفریقا به تعداد زیادی برسند. (محمدی، 1388: ص25)

 

2-4-3) طبقه بندی دستگاه های خودپرداز

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

الف- از لحاظ قابلیت

دستگاه های خودپرداز چند کاره[1] : این نوع دستگاه ها علاوه بر پرداخت پول وظایف دیگری مانند پرداخت حوالجات و پرداخت قبوض، قابلیت دریافت اسناد و اسکناس را نیز دارا هستند و نسبت به دیگر دستگاه های خودپرداز گران تر می باشند. (محمدی، 1388: ص26)

دستگاه های خودپرداز از نظر نوع تحویل پول[2] : این نوع دستگاه های خودپرداز با در نظر داشتن مدل های آنها، قابلیت و توانایی دستگاه های خودپرداز چند کاره را ندارند و بیشتر برای پرداخت وجه و حوالجات مورد بهره گیری قرار می گیرد. (محمدی، 1388: ص26)

ب-از نظر استقرار

دستگاه های خودپرداز متصل به دیوار شعب[3] : این دستگاه ها روی سطح بیرونی دیوار شعب موسسات مالی نصب می شوند و در وضع ایده آل بایستی 24 ساعته آماده ارائه خدمات باشند. در این دستگاه ها حسگرهایی داخل خودپرداز قرار داده شده تا وقتی درب ها توسط پرسنل غیر مجاز باز می شوند به اپراتورها هشدار داده گردد. (محمدی، 1388: ص26)

دستگاه خودپرداز سالنی : در داخل سالن شعب بانک ها، موسسات مالی، سوپرمارکت ها و سایر اماکن که احتمال می رود تقاضای قابل ملاحظه ای برای وجه نقد وجود داشته باشد، نصب می گردد. (محمدی، 1388: ص27)

دستگاه خودپرداز عبوری[4] : این دستگاه در بزرگراه ها و خیابان های بزرگ نصب می گردد به صورتی که خودرو در کنار آنها قرار می گیرد. صفحه نمایش و صفحه کلید آن به موازات شیشه ماشین می باشد که راننده بر آن مسلط باشد. (محمدی، 1388: ص27)

[1]  Multifunction

[2]  Dispenser

[3]  Troegh – The Wall  ATM

[4]  Drive Up ATM

.   

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

سنجش وضعیت مدیریت هزینه ها در شعب بانک ملت استان گیلان.

سنجش وضعیت مدیریت دارایی ها در شعب بانک ملت استان گیلان.

مطالعه تاثیر به کارگیری دستگاه های خود پرداز بر مدیریت هزینه شعب بانک ملت.

مطالعه تاثیر به کارگیری دستگاه های خود پرداز بر مدیریت دارایی شعب بانک ملت.

مدیریت بانکها همواره به دنبال کاهش هزینه ها و بهبود عملکرد می باشند. سرمایه گذاری در بخش IT نیز یکی از روشهای بهبود عملکرد بانکها می باشد. بانکها هر ساله مبالغ زیادی را صرف سرمایه گذاری در دستگاه خودپرداز می نمایند. پس با در نظر داشتن اهمیت موضوع، مهم ترین هدفی که از پژوهش حاضر دنبال می گردد این می باشد که آیا سرمایه گذاری در دستگاه خودپرداز باعث کاهش هزینه های بانک شده می باشد یا خیر. نتایج این پژوهش برای مدیریت بانک جهت برنامه ریزی برای سرمایه گذاری بهینه و کنترل هزینه ها و در نهایت افزایش سودآوری بانک مفید می باشد.